Lean zrodził się z praktyk produkcyjnych, ale w ostatnim czasie zmienił się świat pracy i zarządzania wiedzą. Zachęca do ciągłego doskonalenia i opiera się na fundamentalnej idei szacunku dla ludzi. Womack i Jones zdefiniowali pięć zasad Lean manufacturing w swojej książce „Maszyna, która zmieniła świat”. Pięć zasad jest uważanych za przepis na poprawę wydajności miejsca pracy i obejmuje:
1) definiowanie wartości,
2) mapowanie strumienia wartości,
3) tworzenie przepływu,
4) za pomocą systemu wyciągania,
5) dążenie do doskonałości.
1. Zdefiniuj wartość
Aby lepiej zrozumieć pierwszą zasadę definiowania wartości klienta, ważne jest, aby zrozumieć, jaka jest wartość. Wartość jest tym, za co klient jest gotów zapłacić. Najważniejsze jest odkrycie rzeczywistych lub ukrytych potrzeb klienta. Czasami klienci mogą nie wiedzieć, czego chcą lub nie są w stanie tego wyrazić. Jest to szczególnie powszechne, jeśli chodzi o nowe produkty lub technologie. Istnieje wiele technik, takich jak wywiady, ankiety, informacje demograficzne i analizy internetowe, które mogą pomóc w odszyfrowaniu i odkryciu tego, co klienci cenią. Korzystając z tych technik jakościowych i ilościowych, możesz odkryć, czego chcą klienci, jak chcą, aby produkt lub usługa była dostarczana, a także cenę, na którą ich stać.
2. Mapuj strumień wartości
Drugą zasadą Lean jest identyfikacja i mapowanie strumienia wartości. W tym kroku celem jest wykorzystanie wartości klienta jako punktu odniesienia i zidentyfikowanie wszystkich działań, które przyczyniają się do tych wartości. Działania, które nie dodają wartości do klienta końcowego, są uważane za odpady. Odpady można podzielić na dwie kategorie: bez wartości dodanej, ale niezbędne, bezwartościowe i niepotrzebne. Ten ostatni jest czystym odpadem i powinien zostać wyeliminowany, podczas gdy pierwszy powinien zostać zredukowany w jak największym stopniu. Ograniczając i eliminując zbędne procesy lub kroki, możesz zapewnić, że klienci otrzymują dokładnie to, czego chcą, jednocześnie zmniejszając koszty produkcji tego produktu lub usługi.
3. Utwórz przepływ
Po usunięciu odpadów ze strumienia wartości, następująca akcja ma zapewnić płynny przebieg pozostałych kroków bez przerw i opóźnień. Niektóre strategie zapewniające płynność działań o wartości dodanej obejmują: przełamywanie etapów, rekonfigurację etapów produkcji, wyrównanie obciążenia pracą, tworzenie międzyfunkcjonalnych działów i szkolenie pracowników w zakresie wielozadaniowości i adaptacji.
4. Ustanów Pull
Inwentaryzacja jest uważana za jedną z największych odpadów w każdym systemie produkcyjnym. Celem systemu opartego na ciągach jest ograniczenie zapasów i elementów pracy w toku (WIP), przy jednoczesnym zapewnieniu, że wymagane materiały i informacje są dostępne dla sprawnego przepływu pracy. Innymi słowy, system oparty na ciągnieniu pozwala na dostawę i produkcję na czas, gdzie produkty są tworzone w momencie, gdy są potrzebne, i tylko w wymaganych ilościach. Systemy oparte na Pull są zawsze tworzone na potrzeby klientów końcowych. Podążając za strumieniem wartości i pracując wstecz w systemie produkcyjnym, możesz zapewnić, że wytwarzane produkty będą w stanie zaspokoić potrzeby klientów.
5. Kontynuuj doskonałość
Odpadom zapobiega się przez osiągnięcie pierwszych czterech kroków:
1) wartość identyfikująca,
2) strumień wartości odwzorowania,
3) tworzenie przepływu,
4) przyjęcie systemu wyciągania.
Jednak piąty krok w dążeniu do doskonałości jest najważniejszy wśród nich wszystkich. To sprawia, że myślenie Lean i ciągłe doskonalenie procesów stanowią część kultury organizacyjnej.
Każdy pracownik powinien dążyć do perfekcji, dostarczając produkty w oparciu o potrzeby klienta. Firma powinna być organizacją uczącą się i zawsze znaleźć sposoby, aby każdego dnia dążyć do doskonałości.
Pięć zasad Lean zapewnia ramy dla tworzenia wydajnej i skutecznej organizacji. Lean pozwala menedżerom odkrywać nieefektywności w swojej organizacji i dostarczać klientom lepszą wartość. Zasady zachęcają do lepszego przepływu procesów pracy i rozwijania kultury ciągłego doskonalenia. Praktykując wszystkie 5 zasad, organizacja może pozostać konkurencyjna, zwiększyć wartość dostarczaną klientom, obniżyć koszty prowadzenia działalności i zwiększyć swoją rentowność.