Naprawy i braki, to marnotrawstwo związane są z produkcją wadliwych wyrobów, niewłaściwymi dostawami, jak również przekazem złych informacji czy błędnej dokumentacji. Naprawy wadliwie wykonanych produktów absorbują czas pracowników na dodatkowe działania oraz są powodem występowania wysokich kosztów kontroli, nie dodając przy tym wartości dla klienta. Ponadto wymuszają na przedsiębiorstwie reakcję na reklamacje towarów od klientów. Naprawy i braki powodują także wzrost produkcji w celu ich uzupełnienia, co skutkuje spadkiem wydajności oraz wzrostem kosztów związanych z materiałami i pracą.
Przyczyny powstawania braków i napraw:
- Błędy pracowników,
- Zróżnicowane ustawienia maszyn w poszczególnych operacjach,
- Brak kontroli w trakcie procesu produkcyjnego, kontrole w końcowej części procesu,
- Brak jasno określonych standardów dla kontroli jakości,
- Brak określonych standardów operacyjnych,
- Niezautomatyzowana obsługa i transport.
Ten typ marnotrawstwa można wyeliminować za pomocą:
- Standaryzacji operacji,
- Instalacji urządzeń kontrolnych,
- Stuprocentowej kontroli jakości wbudowanej w proces,
- Produkcji potokowej,
- Eliminacji potrzeby podnoszenia oraz odkładania obrabianych elementów,
- Udoskonalenia przyrządów,
- Wykorzystując inteligentną automatyzację,
- Promowania metod inżynierii wartości oraz analizy wartości.
„Podstawą eliminacji braków jest znalezienie ich przyczyny źródłowej. Kontrola jakości, której celem jest jedynie wyłapanie wadliwych produktów, nie rozwiązuje problemu marnotrawstwa spowodowanego brakami; tak naprawdę jest ona jednym
z przejawów tego marnotrawstwa”