- Pierwszym najczęstszym błędem jaki obserwuję jest postrzeganie LEAN jako narzędzia do bezmyślnego cięcia kosztów, objawiającego się w głównej mierze redukcją zatrudnienia. Takie ujęcie kłóci się z ogólnym celem Lean, którym jest tworzenie wartości dla klienta poprzez eliminowanie marnotrawstw.
Wyobraź sobie, że angażujesz grupę 5 pracowników do usprawniania procesu, w którym uczestniczą. Ich pomysły zostają wdrożone i teraz proces wymaga obsługi przez 4 osoby. Zwalniasz jedną „niepotrzebną” osobę. Ile kolejnych usprawnień uzyskasz od pozostałych pracowników?
LEAN ≠ Redukcja zatrudnienia
Przedsiębiorstwa usprawniając swoje procesy, powinny „uwolnionych” pracowników przenieść do nowych zadań tworzących wartość.
- Kolejnym podejściem, na które należy zwracać uwagę i unikać od samego początku, jest chęć do wykorzystywania przypadkowych narzędzi jakie proponuje Lean, bez zrozumienia do czego służą i w jakich sytuacjach je wykorzystywać.
Łatwo poddać się pokusie wdrażania pojedynczych narzędzi, ponieważ wiele z nich, takich jak 5S, zapewnia natychmiastowe korzyści. Ale ostatecznie każdy pracownik, zanim rozpocznie naprawę procesu, musi zrozumieć przyczynę problemu, jaki chce rozwiązać i dopiero wtedy dobrać do tego odpowiednie narzędzia.
- Pierwszy projekt Lean, podejmujesz wyzwanie, problemów do rozwiązania całe mnóstwo, jesteś entuzjastycznie nastawiony do działania. Ogranicz zakres swojego początkowego projektu, aby zapewnić sukces. Korzyści jakie pokażesz będą zachętą dla następnych działań i kolejnych zespołów. Dzięki temu przekonasz kolegów, że warto podążać za Tobą.